از «همدردی» تا سکوت؛ موضع طالبان در قبال حماس و حزب‌الله

طالبان کشته شدن اسماعیل هنیه و یحیی سنوار را محکوم کردند، اما درمورد کشته شدن حسن نصرالله سکوت کردند 

مقام‌های طالبان در هنگام افتتاح مسجد مشابه مسجدالاقصی- X/@moiafghanistan

حکومت طالبان، هواداران و نیروهای این گروه کشته شدن یحیی سنوار رهبر حماس را محکوم کردند. دفتر نخست‌وزیر طالبان روز جمعه ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر) کشته شدن یحیی سنوار را تسلیت گفت و از تمام مسلمانان جهان خواست که از داعیه «مردم فلسطین» حمایت کنند و در کنار آنان بایستند.  

در اطلاعیه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است: «شهادت در راه الله تعالی آرمان بزرگ مجاهدان مبارز است. ما شهادت برادر مجاهد و قهرمان یحیی السنوار را به جنبش اسلامی حماس، تمام مجاهدین و به‌ویژه ملت مظلوم و مجاهد فلسطین تسلیت می‌گوییم.» 

در این اطلاعیه خطاب به اسرائیل آمده است که کشتن «بزرگان مجاهدین» مبارزه «جهادی» در برابر اسرائیل را سرعت و قوت می‌بخشد.

اطلاعیه دفتر نخست وزیر طالبان به زبان‌های فارسی، پشتو، عربی، انگلیسی و اردو منتشر شده است تا مخاطبان بیشتری را در سطح جهان موضع این رژیم طالبان دنبال کنند.
 

 

عبدالحیکم حقانی، رئیس دادگاه عالی طالبان، از یحیی سنوار با عنوان «قهرمان» نام برد و گفت که او تا آخرین لحظه زندگی در میان نیروهای حماس در جنگ با اسرائیل ماند.  

در اطلاعیه دادگاه عالی طالبان آمده است: «او پس از نبرد قهرمانانه دربرابر رژیم صهیونیست، با شهادت و قهرمانی به سوی پروردگارش رفت. او زندگی‌اش را وقف دفاع از مسجد الاقصی و سرزمین مبارک فلسطین کرد.» 

عبدالحیکم حقانی از چهره‌های تندرو و با نفوذ در میان طالبان است و روابط نزدیکی با ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر این گروه دارد. 

پس از کشته شدن یحیی سنوار، طالبان و هوادارانشان در شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه اکس با حماس «غم‌خواری» و «همدردی» و از جنگ حماس در مقابل اسرائیل حمایت کردند.  

رسانه‌های زیر نظر طالبان ازجمله خبرگزاری باختر و رادیو و تلویزیون ملی افغانستان نیز مطالب خبری متعددی در پیوند با محکومیت کشته شدن یحیی سنوار منتشر کردند. وبسایت «الاماره دری» زیر نظر طالبان هم در مطلبی با عنوان «یحیی سنوار؛ صلاح‌الدین دوران» به توصیف و تمجید رهبر حماس پرداخت. سنوار بزرگ‌ترین متفکر حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل به‌شمار می‌آمد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی وزیر داخله (کشور) طالبان، در شبکه اکس از یحیی سنوار با عنوان یکی از «بزرگ‌ترین مبارزان تاریخ امت اسلامی» نام برد.  

او نوشت: «سبک زندگی و شهادت (یحیی سنوار) خاص بود. خون قهرمان شهید الاقصی معنای واقعی زندگی را برای بسیاری از نسل‌های آینده مشخص خواهد کرد و برای بسیاری نقشه راه آزادی را ترسیم خواهد کرد.» 

مهاجر فراهی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در واکنش به کشته شدن یحیی سنوار نوشت: «گروه‌های جهادی با شهادت رهبرانشان هرگز تضعیف نمی‌شوند، بلکه قوی‌تر می‌شوند و رشد می‌کنند.» 

طالبان با گروه حماس همدردی دارند. مردادماه سال جاری، رژیم طالبان کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران را محکوم کرده بود و از او با عنوان «یک رهبر مسلمان، هوشیار و مدبر فلسطینی» نام برده بود. مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، در مراسم خاکسپاری اسماعیل هنیه در دوحه شرکت کرد. این در حالی است که عبدالکبیر یک روز پیش از کشته شدن اسماعیل هنیه، با او در تهران دیدار کرده بود. در اطلاعیه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده بود که مولوی عبدالکبیر بر حمایت از فلسطین در مقابل اسرائیل تاکید دارد و «امارت اسلامی در کنار برادران مجاهد خویش ایستاده است». 

اسماعیل هنیه از چهره‌هایی بود که پیش از این با ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی، امیرخان متقی، وزیر خارجه، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گو و دیگر مقام‌های طالبان دیدار کرده بود.   

هرچند طالبان پس از کشته شدن اسماعیل هنیه و یحیی سنوار واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند، اما درمورد کشته شدن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در حمله هوایی اسرائیل در جنوب بیروت، سکوت کردند، شاید از این رو که اسماعیل هنیه و یحیی سنوار سنی و حسن نصرالله شیعه بود.

جمهوری اسلامی ایران از حامیان جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن بود و با روی کار آمدن مجدد رژیم طالبان در اوت ۲۰۲۱، سطح تعامل و تماس با کابل را گسترش داد. جمهوری اسلامی کوشید که میان طالبان و گروه‌های نیابتی شیعه در منطقه برقرار کند، اما سکوت طالبان درمورد کشته شدن حسن نصرالله دشواری این کار را ثابت کرد. حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، دی ماه در مصاحبه‌ای با شبکه «افق»، افغانستان را بخشی از «محور مقاومت» خواند و گفت که در صورت نیاز بیش از یک لشکر «استشهادی» به جنگ غزه خواهند رفت. طالبان نیروهای انتحاری‌شان را «استشهادی» می‌نامند و «محور مقاومت» اصطلاحی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در اشاره به گروه‌های شیعه تحت حمایت خود در خاورمیانه به کار می‌برند.  

طالبان پشتون‌تبار و سنی‌مذهب طالبان را مدیریت و رهبری می‌کنند و این رژیم نشان داده است که در تحولات خاورمیانه همسو با جمهوری اسلامی حرکت نمی‌کند و بی‌میل به حمایت و ارتباط با گروه‌های شیعه نیابتی تهران است. در این بازه زمانی هرچند طالبان با جمهوری اسلامی ارتباط نزدیک برقرار کرده‌اند، اما ۲۶ سال پیش در دوره نخست حاکمیتشان به کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر مزارشریف حمله کردند و هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را کشتند و مسئولیت این رویداد را نپذیرفتند.  

بیشتر از جهان